torsdag 16 februari 2012

En bit av mig fattas - David Levithan

Jag bara fortsätter att säga namnen högt och tända ljusen. Det är så många. Jag måste fortsätta. Det är det som skiljer oss från djuren, det som hindrar kaoset att ta över, vår förmåga att sörja människor vi aldrig mött. Jag tänder ljus efter ljus efter ljus.
Det är meningslöst, men det är det enda jag kan göra.

Claire, Jasper och Peter befinner sig alla i New York den 11 september 2001. Ingen av dem känner någon som omkommer i attackerna, men deras liv har ändå förändrats för alltid.
De har olika strategier för att hantera det som hände, men trots det så dras de allt närmare varandra och en stark vänskap utvecklas.

Boken handlar om vad som hände sedan. Om människor som hjälper varandra, om gemenskap, sorg, om att försöka greppa något obegripligt och om hoppet om att något hemskt ändå ska kunna påverka världen till det bättre. Jag tyckte mycket om boken, både språket och historien var gripande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar